Правила гри в нарди!!!!!
Існує безліч різновидів гри в нарди, що відрізняються правилами ходів, ставок, початковим положенням та іншими деталями. Однак основних різновидів гри три — довгі, шість-один[джерело не вказано 246 днів] і короткі нарди. Загальними для всіх варіантів є наступні правила:
Гравці ходять по черзі.
Напрямок переміщення шашок відрізняється в різних варіантах гри. Але в будь-якому випадку шашки рухаються по колу і для кожного гравця напрямок їх руху фіксовано.
Право першого ходу розігрується кидком кісток — кожен з гравців кидає одну кістку, першим ходить той, у кого випало більше очок. У разі однакової кількості очок кидок повторюється.
Перед кожним ходом гравець кидає дві кістки (звані: зари). Випали окуляри визначають можливі ходи. Кістки кидаються на дошку, вони повинні впасти на вільне місце дошки, з одного боку від бару. Якщо хоча б одна з кісток вилетіла за дошку, кістки виявилися в різних половинах дошки, кость потрапила на шашку або встала нерівно (притулилася до шашці або краю дошки), кидок вважається недійсним і повинен бути повторений.
За один хід робиться від одного до чотирьох рухів шашки. У кожному з них гравець може перемістити будь-яку свою шашку на таку кількість пунктів, яке випало на одній з кісток. Наприклад, якщо випало 2 і 4 очки, гравець може за цей хід пересунути одну (будь-яку) з шашок на 2 пункти, іншу — на 4 пункти, або пересунути одну шашку спочатку на 2, потім на 4 пункти (або, навпаки, спочатку на 4 потім на 2). Якщо на обох кістках випадає однакову кількість очок (дубль, паш, куш, кішка), то випали очки подвоюються, і гравець отримує можливість зробити 4 переміщення. Кожне переміщення шашки має робитися на повну кількість очок, що випало на кості (якщо випало 4 очки, то піти шашкою на 1, 2 або 3 пункту не можна — можна тільки на повні 4).
У варіанті гри «гюльбар» якщо у гравця немає можливості зробити який-небудь з цих ходів, то недоигранные ходи повинен зробити суперник. При випаданні дубля якщо гравець зміг зробити все 4 ходу, то він кидає кістки знову.
В варианте игры «бешеный гюльбар» при выпадении дубля игрок делает все ходы от выпавшего дубля до дубля шести (например, при выпадении дубля «четыре-четыре» игрок перемещает одну шашку на 4 пункта, затем другую на 4 пункта, затем еще одну на 5, еще одну на 5, одну на 6 пунктов и еще одну на 6 пунктов). Если у игрока нет возможности сделать какой-либо из этих ходов, то недоигранные ходы должен сделать соперник.
В каждом варианте правил есть некоторые запрещенные перемещения шашек. Игрок не может выбирать ходы, которые требуют таких перемещений. Если разрешенных перемещений для выпавшей комбинации очков нет, игрок пропускает ход. Но если возможность сделать хотя бы один ход есть, игрок не может отказаться от нее, даже если данный ход ему невыгоден.
Если использовать очки одной из костей невозможно, они теряются. Если есть два варианта хода, один из которых использует очки только одной кости, а другой — обеих, то игрок обязан делать ход, использующий очки обеих костей. Если можно передвинуть только одну из двух шашек (то есть ход одной шашки исключает возможность хода другой), игрок обязан сделать ход на большее количество пунктов. В случае выпадения дубля игрок обязан использовать максимально возможное количество очков.
Когда все шашки игрока в процессе движения по доске попадают в свой дом, следующими ходами игрок может начать выставлять их за доску. Шашка может быть выставлена за доску, когда номер пункта, на котором она стоит, равен числу очков, выпавших на одной из костей (то есть шашку, стоящую на крайнем пункте, можно выставлять, если выпала единица, на втором от края — если выпала двойка). Если все шашки в доме находятся ближе к краю доски, чем выпавшее число очков, то может выставляться за доску шашка из пункта с наибольшим номером.
Начальное расположение шашек определяется правилами.
Нічиїх в нардах не буває. Виграє той, хто першим виставив всі свої фішки за борт.
Переможець отримує за виграш від одного до трьох очок. Правила нарахування очок за виграш у різних варіантах нард можуть відрізнятися.